A treia luni din ianuarie este considerată de unii specialiști cea mai tristă zi din an și cunoscută ca Blue Monday. Sărbătorile au trecut, vremea este rece și mulți ar spune că salariul s-a dus deja.
Vestea bună este că putem apela la câteva trucuri pentru a ne simți mai bine.
De ce e considerată, de unii, ziua de azi cea mai deprimantă din an:
Ads.
În primul rând din cauza lipsei banilor, pentru că mulți au avut cheltuieli excesive de sărbători sau vacanțe, facturile sunt mai mari, am văzut și scumpiri, dar contribuie și vremea rece și oboseala, spun experții, care au calculat Blue Monday în a treia zi de luni din luna ianuarie.
Un concept promovat inițial de o agenție de turism din Marea Britanie, dar preluat apoi în întreaga lume. Este o perioadă cu restricții, pentru mulți.
Potrivit unui studiu realizat de o bancă, mai mult de jumătate din români sunt mai precauți cu cheltuielile în această perioadă.
Mulți au rămas fără bani în cont și caută soluții, de exemplu apelează la economii, bine ar fi să avem, sau la credite, ceea ce nu prea e indicat.
Trucuri pentru a ne simți mai bine
Mai ales că sunt și oameni, mai arată studiul, care din cauza acestei perioade stresante sunt predispuși la decizii impulsive și e păcat să ne facem datorii pentru lucruri de care nu avem nevoie, pentru că ajungem să rostogolim datoriile și apoi e și mai greu.
Din fericire, putem apela la câteva trucuri pentru a ne simți mai bine. Prima soluție: să începem să planificăm. Nu mai e mult până se termină luna, așa că putem să începe să ne scriem un buget lunar sau anual.
Pentru viitor, dacă nu avem deja, indicat este să ne facem un fond de rezervă, să punem deoparte câțiva bani în fiecare lună ca să avem de unde lua în situații mai dificile sau neprevăzute.
Și putem să setăm obiective. De exemplu, ne putem gândi deja la vacanță, unde am vrea să mergem anul acesta, cât ar costa, câți bani ar trebui să punem deoparte în fiecare lună sau când sunt perioadele cu oferte.
Dar cel mai important este să ne facem un buget pentru că doar așa putem să ajungem să gestionăm eficient banii și să nu ne mai întrebăm oare unde s-a dus salariul.
Poate părea obositor să ne notăm permanent cheltuielile, dar în felul acesta reușim să vedem ce a fost important și ce nu – și putem ajunge, de ce nu, să ne și reducem cheltuielile.
Aplicații gratuite care te ajută să economisești
Cum facem un buget? Mulți folosesc Excel-ul, pur și simplu notează ce bani au intrat și ce cheltuieli au făcut, alții apelează însă la aplicații, pentru că pe telefon este mult mai ușor să facem acest lucru.
Sunt multe aplicații gratuite pe piață. Ar trebui să le testați, pentru a vedea care vă place cel mai mult.
Este important, dacă vrem să economisim, prima cheltuială să fie pentru contul de economii, înainte de a plăti rate, chirii sau orice altceva, pentru că altfel banii se vor duce și la final de lună nu mai rămânem cu bani.
Unele aplicații, de asemenea, se pot sincroniza cu conturile bancare, astfel încât să nu mai fie nevoie să introducem manual cheltuielile. Însă în multe cazuri pentru astfel de funcții trebuie să plătim un abonament lunar.
Conceptul Blue Monday a apărut prima dată în 2005 într-un comunicat de presă al companiei britanice de turism Sky Travel, într-o acţiune de PR. O formulă a psihologului Cliff Arnall indica a treia zi de luni din ianuarie ca fiind cea mai sumbră din an.
„Ştiinţa” din spatele formulei este frecvent pusă la îndoială şi foarte atent analizată pentru că ar putea banaliza depresia.
Unul dintre colegii universitari ai lui Arnall, dr. Dean Burnett, a comentat: „Nu există depresie de 24 de ore”.
Există o afecţiune cunoscută sub numele de tulburare afectivă sezonieră (Seasonal Affective Disorder , SAD), care este o formă de depresie ce se poate manifesta în anumite anotimpuri.
Cu toate acestea, potrivit lui Burnett, afecţiunea nu durează doar o zi. Simptomele SAD pot include iritabilitate, dispoziţie scăzută persistentă şi sentimente de inutilitate.
De atunci, Arnall şi-a cerut scuze dacă a indus în eroare pe cineva cu privire la a treia zi de luni a lunii ianuarie şi la capacitatea ei depresivă, reînnoind o campanie care pune accentul pe mesajul esenţial al menţinerii unei bune sănătăţi mintale şi al luării măsurilor necesare pentru a asigura acest lucru.
În ciuda dezbaterii, nu a fost nevoie de mult timp pentru ca ideea de Blue Monday să fie îmbrăţişată de companii care o folosesc pentru a vinde produse care pot îmbunătăţi o perspectivă sumbră, perpetuând în cele din urmă utilizarea termenului Blue Monday (#BlueMonday).
Sursa: Pro TV