Sistemul de educaţie din România se confruntă cu o criză de profesori calificaţi în anumite discipline, la toate nivelurile de învățământ, iar cheltuielile cu educaţia ale statului român sunt cu mult sub media țărilor OCDE ( Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică), arată raportul Education at Glance 2024.
La arte, sport, matematică și științe ale naturii nu sunt suficienți profesori, spune raportul OCDE, iar lipsurile de la anumite discipline pot avea legătură cu nivelul de salarizare, care e sub cel al profesorilor din țările care au aderat la OCDE.
În 2023, salariile brute medii anuale ale cadrelor didactice din gimnaziu din România au fost în medie de 45.602 dolari – comparativ cu 56.462 dolari, media în țările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, scrie în raport.
Pe de altă parte, în România, profesorii de la nivelul gimnazial trebuie să predea anual 513 ore, iar media profesorilor din OCDE e de 706 ore pe an.
În privința numărului de elevi la un singur profesor, raportul arată că în România sunt: 18 elevi la un profesor în învățământul primar, 11 elevi/profesor în gimnaziu și 13 elevi/ profesor la liceu, arată raportul OCDE.
În țările OCDE, raportul elevi/profesor este de 14 elevi per profesor în învățământul primar, 13 elevi în gimnaziu și 13 elevi în liceu.
Între 2013 și 2022, vârsta medie a profesorilor a crescut în țările OCDE: în învățământul gimnazial, 36% dintre cadrele didactice au peste 50 de ani – acum zece ani, 35% aveau 50 de ani și mai mult.
România are mai puțini profesori de 50 de ani sau mai mult – doar 26% dintre cadrele didactice sunt în această categorie de vârstă, față de 25% în 2013.
În privința sistemului de educație, raportul din 2024 arată că 7% dintre elevii din şcoala primară sunt înscrişi în instituţii private, comparativ cu 3% cât erau în 2015.