STIRI DE ULTIMA ORA
Acasă » EVENIMENT » Orient Express: adevărata poveste a celui mai luxos tren, care lega Europa de Constantinopol
pmp

Orient Express: adevărata poveste a celui mai luxos tren, care lega Europa de Constantinopol

Orient Express: spionii l-au folosit ca armă secretă. Un președinte a căzut din el. Hitler a vrut să-l distrugă. Ce a făcut acest tren atât de fascinant?

Pentru cei mai mulți oameni, Orient Express este mai mult o idee decât o realitate tangibilă. Îl cunoaștem cel mai bine prin ficțiune și cinematografie: Hercule Poirot și-a rezolvat celebrul caz în el, eroina lui Alfred Hitchcock a dispărut de pe el, iar James Bond l-a folosit pentru o călătorie de la Istanbul la Londra.

Acum, cea mai recentă iterație a legendarului tren a revenit pe marele ecran, cu regizorul Kenneth Branagh readucând la viață clasicul mister-crimă al Agathei Christie.

Dar cum era adevăratul Orient Express? Cum și-a dobândit renumele de tren al misterului și intrigii? Și care a fost destinul final al acestui tren legendar?[sursa]

 Ads.

O viziune care a schimbat un continent

În anul 1865, Georges Nagelmackers, fiul unui influent bancher belgian, a conceput pentru prima dată ideea „unui tren care să străbată un întreg continent, rulând pe o panglică continuă de metal pe mai mult de 1.500 de mile”, așa cum descrie E. H. Cookridge în Orient Express: Viața și vremurile celui mai faimos tren din lume.

În timpul unei călătorii în America, Nagelmackers a fost impresionat de inovațiile în transportul feroviar, în special de luxoasele „vagoane de dormit” ale lui George Pullman. Aceste experiențe l-au determinat să își realizeze propria viziune asupra transportului de lux. După o serie de încercări eșuate, provocări financiare și negocieri complexe cu diverse companii feroviare naționale, în anul 1883 Compagnie Internationale des Wagons-Lits, fondată de Nagelmackers (denumirea „wagons-lits” este termenul francez pentru „vagoane cușetă”), a inaugurat prima rută de la Paris la Istanbul, pe atunci cunoscut ca Constantinopol. Presa vremii a denumit acest tren „Orient Express”, chiar dacă Istanbulul era cel mai apropiat punct de „Orient” pe care trenul avea să-l atingă vreodată. Nagelmackers a adoptat cu entuziasm acest nume.

Prima călătorie a Orient Express și faima dobândită de-a lungul vremii

Pe 4 octombrie 1883, Orient Express a pornit în prima sa călătorie oficială, având la bord numeroși jurnaliști care s-au grăbit să laude public luxul și frumusețea trenului. (Nagelmackers, un maestru al spectacolului, aranjase ca vagoane Pullman vechi și degradate să fie plasate pe șinele adiacente, pentru a scoate în evidență și mai mult opulența trenului atunci când acesta părăsea Gara de Strasbourg din Paris).

Primul Orient Express a circulat din anul 1883 pe traseul Paris-München-Viena-Budapesta-București-Constantinopol. După Primul Război Mondial până în anul 1962 a circulat Simplon Orient Express, pe ruta Paris-Veneția-Istanbul, cu o grupă de vagoane spre București, care erau desprinse de trenul principal la Vinkovci. Traseul a fost stabilit la Conferința de Pace de la Paris din 1919 în așa fel încât să ocolească Germania, Austria și Ungaria, țările învinse în război.

Odată urcați la bord, pasagerii se simțeau ca și cum ar fi pășit în unul dintre cele mai luxoase hoteluri din Europa: lambriuri din lemn fin, fotolii din piele, cearșafuri de mătase și pături de lână se aflau în fiecare compartiment. Călătoria de la Paris la Istanbul dura puțin peste 80 de ore.

Regele trenurilor: Orient Express

Orient Express a fost martorul unor povești fascinante, multe dintre ele având în centru membri ai regalității europene. Ferdinand al Bulgariei, de pildă, speriat de moarte de asasini, a fost văzut închizându-se în baie de teama unei posibile atacuri. Regele Leopold al II-lea al Belgiei a călătorit cu trenul spre Istanbul după ce și-a aranjat minuțios o infiltrare în haremul unui turc. De asemenea, regele Bulgariei, pasionat de inginerie, a insistat să conducă trenul prin țara sa, mergând la viteze periculoase. Țarul Nicolae al II-lea a comandat construcția unor vagoane speciale pentru vizita sa în Franța, iar președintele francez Paul Deschanel a devenit cunoscut pentru că a căzut dintr-un astfel de vagon în toiul nopții – un eveniment care a stârnit atât de multe glume și ridiculizări încât a fost nevoit să demisioneze.

Continuarea pe Descoperiri.ro

About Redacția

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Verificare antispam *

x

Vezi și

Ipoteză șocantă în accidentul cu 5 morți în Suceava: Vinovat de tragedie e tatăl copilui mort care ar fi vrut să se răzbune pe soție 

Informații șocante despre accidentul teribil de ieri din Suceava. Mătușile copiilor implicați spun că vinovat ...